Docieranie cylindra polega na dopasowaniu się wzajemnie wszystkich części układu w tym cylindra i tłoka. W silnikach 2T ma to wpływ nie tylko na żywotność silnika, ale również na jego osiągi, dlatego też jest to bardzo ważny etap.
Kiedy musimy docierać ?
- kupujemy nowy fabrycznie skuter.
- wymieniamy tłok i cylinder.
- regenerujemy używany cylinder poprzez szlif + nowy tłok.
Ile docierać ?
Cylindry aluminiowe z gładzią nikasil dociera się dość krótko, bo zaledwie 100-300km. Cylindry żeliwne należy docierać do około 800km!
Jak docierać ?
Docieranie najlepiej zacząć od pracy silnika na wolnych obrotach ( około 10-15 minut ). Po wystygnięciu silnika, można czynność powtórzyć jeszcze raz (w przypadku obu cylindrów). Pierwsza jazda nie powinna być dość długa (nie przegrzewać !), prędkość nie powinna przekraczać 30km/h, a obroty silnika max. 5000obr/min. W celu zwiększania smarowania podczas docierania, należy dolać do baku olej wysokiej jakości (ten co do dozownika). Mieszanka powinna być około 3% (1:40). Ważne również jest to, aby przed jazdą silnik był rozgrzany. Docierając należy unikać dłuższej jazdy z tą samą prędkością obrotową silnika - po prostu wachlować manetką gazu, raz takie, raz takie obroty. Należy też unikać przeciążeń silnika, typu, jazda we dwie osoby, strome podjazdy ...
Prędkość:
Pierwsze 30km-50km - 25-30km/h
50km-100km - 30/35km/h
co 50km zwiększać prędkość o następne 5km/h.
Najważniejsze podczas docierania :
- nie przegrzewać,
- nie przeciążać,
- zmienne obroty silnika,
- dobrej jakości paliwo, oraz olej.
Przestrzeganie powyższych zasad to gwarancja dtuższej żywotności i wyższych osiągów silnika!!!
|