Gaźnik, czyli jeden z najważniejszych elementów skutera, a tym samym zmora niejednego właściciela.
Po pierwsze nie zaleca się jakiegokolwiek przerabiania gaźnika!!!
Zewnętrzne czynniki mające wpływ na poprawną pracę gaźnika to między innymi:
-różnice temperatur lato / zima
-niska temperatura i wilgotne powietrze
-nagrzewanie gaźnika
BUDOWA GAŹNIKA:
Podstawowe mechanizmy/obiegi to:
-mechanizm poziomu benzyny
utrzymywany jest dzięki pływakowi i zaworowi iglicowemu. Zwiększenie poziomu powoduje wzbogacenie mieszanki a zmniejszenie jej zubożenie.
-obieg główny/podstawowy
Obieg główny składa się z: przepustnicy (sterowany zawór powietrza odpowiedzialny za wzrost lub spadek obrotów silnika) do której zamocowana jest stożkowa iglica przepustnicy (sterowany zawór paliwa). Śruba położenia przepustnicy ustalająca wymagane wolne obroty silnika. Rozpylacz, który często stanowi całość z wstępnym mieszalnikiem, (dyfuzorem). Kanał powietrzny dyfuzora ma za zadanie wstępne rozpylenie benzyny i poprawę przejścia z obiegu biegu jałowego do obiegu podstawowego. Główna dysza paliwowa działa gdzieś przy 1/2 otwarcia manetki gazu, a zasadniczy wpływ ma po 3/4; otwarciu gazu. Dlatego wszelkie jej zmiany wymagają prób skutera w ruchu.
-obieg rozruchowy tzw.ssanie
Obieg rozruchowy składa się z dyszy paliwowej ssania, mieszalnika (dyfuzora) kanału powietrznego oraz zaworu cylindrycznego, bądź iglicowego (często oba na raz) sterowanego ręcznie, bądź automatycznie przez elektrycznie podgrzewany bimetal.
- obieg biegu jałowego
Składa się on z dyszy wolnych obrotów, kanału powietrznego rozpoczynającego się często dyszą, dyfuzora, bądź częścią mieszalną, śrubą składu mieszanki która w zależności od umiejscowienia (widoczna przed śrubą regulacji położenia przepustnicy) reguluje dopływ powietrza do tego obiegu, bądź (umieszczona za śr. reg. przepustnicy) reguluje ilość dostającej się mieszanki do silnika.
REGULACJA WOLNYCH OBROTÓW
Regulację przeprowadzamy na ciepłym silniku, rozgrzanym do normalnej temperatury pracy i z zamontowanym (czystym) filtrem powietrza. Do przeprowadzenia poprawnej regulacji najlepiej jest dysponować dość dokładnym obrotomierzem, który jest w stanie pokazać obroty z dokładnością do 50 obr/min. Jeżeli nie posiadamy takiego urządzenia wykonujemy reg. na słuch. Wkręcamy do oporu (uwaga nie przesadzić z dokręcaniem, lekko na wyczucie) śrubę składu mieszanki. Uruchamiamy silnik, śrubą regulacji położenia przepustnicy ustalamy najniższe możliwie obroty silnika, by nie zgasł. Jeżeli nadal gaśnie, to wykręcamy nieznacznie śr. składu mieszanki, silnik pracuje nieregularnie (nierówno z tendencją do gaśnięcia). Należy stopniowo wykręcać śr. reg. składu mieszanki, co np.0,25 (1/4) obrotu, obserwując na obrotomierzu wzrost i większą stabilność obrotów (reakcja silnika na odkręcenie śr. nie musi być natychmiastowa). Jeżeli w trakcie wykręcania śr. składu mieszanki zauważymy ogromny wzrost obrotów to przez wykręcenie śruby reg. położenia przepustnicy zmniejszamy do możliwie stabilnych. Gdy w momencie kolejnego wykręcenia śr. reg. skł. mieszanki zauważymy na obrotomierzu spadek obrotów, lub brak ich wzrostu, powracamy do poprzedniego położenia i tak pozostawiamy (w przypadku gaźników, w których śr. regulacji składu mieszanki reguluje dostęp powietrza, przy dalszym wykręcaniu, możemy nie zauważyć spadku obrotów jedynie coraz większą nieregularność pracy silnika). Jeżeli nie dysponujemy obrotomierzem na pewno wykręcimy jeszcze dużo dalej śr. reg. sk. mieszanki, trzeba być bardzo ostrożnym i uważnie obserwować pracę silnika, powrócić do położenia w którym silnik najrówniej pracował. Następnie śr. reg. przepustnicy ustalamy prędkość obrotową silnika na poziomie zalecanym przez producenta. Dla sprawdzenia poprawności regulacji otwieramy manetkę gazu i sprawdzamy jak zachowuje się silnik. Jeżeli wkręca się na obroty i po odjęciu gazu schodzi z nich z taką samą łatwością oznacza że jest dobrze wyregulowany. Jeżeli po odjęciu gazu (uwaga w skuterach rozpędzone kolo zawsze ciągnie silnik za sobą, ja lekko przyhamowuję tylne kolo hamulcem) widzimy że obroty spadają bardzo wolno, bądź nie chcą zejść do ustalonych wcześniej wolnych obrotów, oznacza że mieszanka jest zbyt uboga. Należy skorygować przez dalsze wykręcenie śr. składu mieszanki. Jeżeli silnik szybciej schodzi z obrotów niż się na nie wkręcał, czasami widać na obrotomierzu, że zszedł poniżej wcześniej ustalonych i dopiero po czasie wyrównał obroty oznacza, że mieszanka jest za bogata – korekta śrubą reg. składu mieszanki, wkręcić.
W regulacji ogólnie przyjmuje się że śruba składu mieszanki ma skok od 0,5 do 2,5 obrotów wykręcenia (rzadko poza tym przedziałem). Jeżeli poprawna regulacja wymaga ustawienia śr. sk. miesz. przed 0,5 – oznacza, że powinniśmy wymienić dyszę wolnych obrotów, teraz uwaga w gaźnikach gdzie śr. mieszanki reguluje dopływ powietrza na większą, w innych gaź. na mniejszą. Odwrotnie wymieniamy, gdy śrubę przy poprawnej regulacji musimy ustawić w położenie poza 2,5 obr.
Producenci często podają pozycję wykręcenia śruby regulacji składu mieszanki, dla sprawnego, nie uszkodzonego silnika.
Dysza paliwowa wolnych obrotów oraz ustawienie śr. reg. skł. mieszanki mają pewien wpływ na płynność przejścia silnika z wolnych do szybkich obrotów przy nagłym otwarciu przepustnicy. Zbyt uboga regulacja mieszanki, za mala dysza, nadmiernie odkręcona śr. składu mieszanki, powodować może skłonność do gaśnięcia silnika przy szybkim otwarciu gazu oraz znaczne trudności uzyskania pracy zimnego silnika na wolnych obrotach.
|