Stan rolek w skuterze jest bardzo ważny, i odpowiada za co najmniej dwa czynniki - przyspieszenie, oraz nieznacznie prędkość max. Teoretycznie powinno zaglądać się do wariatora przynajmniej 2 w ciągu sezonu i sprawdzać stan rolek. Warto też wspomnieć, że zaraz po kupnie używanego skutera należy sprawdzić zarówno stan rolek, jak i pasek napędowy. Rolki powinny być okrągłe, bez głębszych przetarć. Przetarci bowiem sprawiają, że rolka staje się "kwadratowa". Przy wymianie rolek, warto wymienić ślizgi wariatora - koszt ok. 10 zł.
Jakie wybrać ? Na rynku mamy naprawdę duży wybór rolek, ceny wahają się w granicach 30 zł za komplet. To jakie kupimy zależy wyłącznie od nas, i od naszych upodobań, jedni wolą markę Polini, drudzy RMS itd. Ważne za to jest, jaką kupimy ich wagę, oraz rozmiar. To już jest osobisty aspekt, zależny od marki i modelu skutera, oraz modyfikacji przeprowadzonych przy nim.
Zmiana rolek, nie jest zbyt trudną i czasochłonną czynnością. Cała 'operacja' trwa około 20 minut. Niezbędna jest blokada wariatora, lub klucz pneumatyczny oraz zwykły klucz do odkręcenia pokrywy przekładni.
Odkręcamy śrubę umieszczoną na wale, która trzyma wariator (widoczna po zdjęciu pokrywy przekładni), ściągamy kolejno części wariatora - ventivar, następnie pasek, potem tulejkę, i sam wariator. Odwracamy go do góry nogami , ściągamy pokrywę rolek, na której są umieszczone ślizgi, wyjmujmy rolki, wkładamy nowe, zakładamy nowe ślizgi (jeśli zdecydowaliśmy się na wymianę) i analogicznie, w odwrotnej kolejnośći zakładamy wszystko z powrotem. Zakręcamy wariator i gotowe! Rolki wymienione.
Podsumowując... Udając się do sklepu warto znać rozmiar i wagę rolek, a jeśli chodzi o wymianę to można to zrobić zarówno samemu, jak i w serwisie(oni robią to na co dzień). Jak kto woli...
|