Forum www.motoczesci.fora.pl Strona Główna
»
Technika jazdy
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
POJAZDY-OGÓLNIE
----------------
Skutery
Motocykle
Quady
Offroad
Zabytkowe
PORADNIKI MOTOCYKLOWE
----------------
Tuning, przeróbki
Mechanika pojazdowa
Technika jazdy
Prawo - przepisy
Bezpieczeństwo jazdy
Ulubione / znienawidzone warsztaty
CZĘŚCI, AKCESORIA, DODATKI
----------------
Częsci ekploatacyjne / silnikowe
Elektronika / elektryka
Odzież
Elementy nadwozia
Ogumienie
Układy wydechowe
SPORT
----------------
Żużel
MotoGP,
Inne
TURYSTYKA
----------------
Wycieczki, wypady
Zloty
HYDEPARK - OGŁOSZENIA
----------------
Luźne rozmowy
Sprzedam - ogłoszenia
Kupię - ogłoszenia
O formum i stronie
Humor
UŻYTKOWNICY
----------------
O sobie
Mój motor / skuter
Moje wpadki / wypadki
REGIONALNE
----------------
Dolnośląskie
Kujawsko-Pomorskie
Łódzkie
Lubelskie
Lubuskie
Małopolskie
Mazowieckie
Opolskie
Podkarpackie
Podlaskie
Pomorskie
Śląskie
Świętokrzyskie
Warmińsko-Mazurskie
Wielkopolskie
Zachodniopomorskie
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
formika
Wysłany: Śro 14:30, 21 Lis 2007
Temat postu: Wheelie
Wheelie czyli tzw. jazda na gumie jest niezwykle efektywna pod warunkiem że jest wykonana prawidłowo. Jednak aby to osiągnąć należy cos na ten temat wiedzieć. Naukę warto rozpocząć pod okiem doświadczonego motocyklisty i z świadomością, że jest to bardzo niebezpieczne, bowiem każdy błąd może doprowadzić do upadku. No i rzecz raczej oczywista- zawsze należy mieć kask!!! To by było na tyle jeśli chodzi o przestrogi i ostrzeżenia a teraz czas na opis tego co można zrobić...
Podstawowa technika jazdy wheelie to jazda na siedząco (motocykl jedzie na tylnym kole, a motocyklista siedzi w normalnej pozycji na siedzeniu, z nogami na podnóżkach i rękami na kierownicy). Takiej ekstremalnej jazdy można nauczyć się wykorzystując moc motocykla. Pojazd o pojemności 1000ccm należy rozpędzić w taki sposób, aby obroty sięgały maksymalego momentu obrotowego silnika, po czym należy dynamicznie przekręcić manetkę gazu. Należy usztywnić ramiona, mocno ścisnąć kolanami zbiornik paliwa i cały czas trzymać stopę na hamulcu tylnym. Zbyt mocne przekręcenie manetki gazu powoduje natychmiastowy upadek na plecy. Poza tym obroty w zakresie maksymalnego momentu oznaczają sporą szybkość i związane z nią poważniejsze następstwa upadku. W przypadku motocykli o mniejszej pojemności po osiągnięciu maksymalnych obrotów należy na chwilę zmniejszyć gaz doprowadzając do intensywniejszej jazdy na przednim kole, a następnie przekręcić maksymalnie manetkę.
Można zrobić to samo ale wykorzystując sprzęgło, co jest możliwe przy dużo mniejszych prędkościach i pozwala na większą precyzję sterownia poziomem wychylenia do tyłu. Obroty silnika powinno podnieść się chociaż na chwilę do maksymalnych przytrzymując sprzęgło, a następnie je zwolnić. Przednie koło można podnieść już przy małym wciśnięciu sprzęgła. W każdym przypadku gdy sytuacja wymyka się spod kontroli, należy nacisnąć stopą hamulec, a przednie koło powinno szybko powrócić na ziemię.
To samo można również osiągnąć w pozycji stojącej. Motocyklista stoi na podnóżkach w pozycji lekko odchylonej do tyłu. Technika przejścia jest podobna do tej w pozycji siedzącej. Można przy tym wykorzystać ciężar ciała, naciskając mocno rękami na kierownicę tak, aby przy rozprężaniu przedniego teleskopu wykorzystać jego energię do poderwania przedniego koła. Gdy motocykl jedzie na jednym kole, nogi można wyprostować. Aby zmienić bieg, należy najpierw odchylić motocykl trochę bardziej do tyłu, a następnie wykorzystać spadek mocy, związany z wyższym biegiem, w celu przywrócenia motocykla do równowagi.
Oprócz wcześniejszych odmian wheelie należy jeszcze wspomnieć o technikach takich jak np. jazda bez rąk, dwunasta, kankan, krzesło i żaba.
Jazdę na jednym kole bez rąk na kierownicy trzeba wykonać na biegu jałowym zarówno w pozycji stojącej, jak i na siedzącej. W pierwszej, jadąc motocyklista balansuje ciałem stojąc na stelażu montowanym z tyłu za siedzeniem pasażera. Ta technika jest trudniejsza w pozycji siedzącej za względu na brak oparcia. W obu przypadkach zbyt mocne odchylenia do tyłu można kontrować hamulcem nożnym.
Dwunastka to odmiana w której pojazd porusza się na tylnim kole prostopadle do jezdni. Jak wykonać tę trudną technikę poprawnie? Po pierwsze należy dodać mocno gazu, po czym wychamować w pionie przy użyciu hamulca nożnego.Nieodłącznym elementem jest tylny stelaż. Powrót wykonuje się powoli, by uniknąć mocnego uderzenia o ziemię.
W kankanie jadąc na tylnym kole w pozycji stojącej należy przełożyć prawą nogę na lewą stronę. Aby zbalansować obciążenie motocykla, należy odciągnąć ramiona mocno na prawą stronę motocykla. Wszystkie ruchy należy wykonywać powoli i przy możliwie małej szybkości.
Jeśli chodzi o tzw. krzesło to... Kierujący pojazdem siedzi na zbiorniku paliwa z nogami wyciągniętymi do przodu lub na boki w pozycji szpagatu, po czym unosi przednie koło. Ułatwieniami przy wchodzeniu "na gumę" z nogami za owiewką są: na początku ugięte w kolanach nogi (zmniejszają prawdopodobieństwo fikołka do tyłu), zagłębienie w baku (daje płaską pozycję do siedzenia), niewielkie odchylenie ciała do tyłu.Technika z nogami za przednią owiewką wymaga użycia większej mocy, gdyż przód motocykla jest bardziej dociążony. Dlatego lepiej jest pomóc sobie sprzęgłem.
W pozycji żaby motocyklista kuca na zbiorniku paliwa. Technika ta jest bardzo podobna do techniki z nogami za owiewką z tą różnicą, że o wiele trudniej powrócić z niej na dwa koła. Dodatkowo technika ta wymaga mocnego trzymania kierownicy. Efektem ubocznym mogą być niekontrolowane zmiany natężenia gazu przy zmianie kąta nachylenia ścigacza. Aby je zminimalizować, należy mocniej trzymać się lewą ręką niż prawą.
No i to by było na tyle! Odważnym życzymy sukcesów w nauce na tylnim kole i miękkiego lądowania!!!
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin